رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی اکنون برای اصلاح اطلاعات پایه‌های میانی و ثبت سفارش پایه‌های ورودی باز است.

سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از طریق سامانه

حجت‌الاسلام علی لطیفی درباره توزیع کتاب‌های درسی اظهار کرد: سیر پیشرفت ثبت سفارش کتاب‌های درسی تا کنون از سال گذشته جلوتر است.

وی افزود: ۴۰ درصد از دانش‌آموزان پایه اول دبستان، ۱۸ درصد پایه هفتم و حدود ۱۰ درصد پایه دهم کتاب‌های درسی خود را سفارش داده‌اند.

لطیفی با بیان اینکه آیا برای توزیع کتاب‌های درسی پایه‌های ورودی یعنی اول، هفتم و دهم نگرانی وجود دارد؟ افزود: مشکلی از نظر توزیع کتاب برای پایه اول ابتدایی وجود ندارد و در پایه هفتم و دهم هم  باید ثبت‌نام‌ها در مدارس زودتر انجام شود تا مشکلی ایجاد نشود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره اینکه آیا تأخیر در اعلام نتایج مدارس سمپاد و نمونه دولتی در توزیع کتاب‌های درسی مشکل ایجاد خواهد کرد یا خیر؟  ادامه داد: اکنون نمی‌توان در این خصوص داوری کرد،  اما به صورت طبیعی هر اقدامی که ثبت‌نام را به تأخیر بیاندازد، در تأخیر برای ثبت سفارش کتاب درسی هم مؤثر است.

حجت‌الاسلام لطیفی یادآورشد: سامانه ثبت سفارش کتاب‌های درسی اکنون برای اصلاح اطلاعات پایه‌های میانی و ثبت سفارش پایه‌های ورودی باز است.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد کتاب‌های درسی چاپ شده است، گفت: بیش از ۹۰ درصد کتاب‌های درسی چاپ شده است و تا نیمه اول شهریور توزیع استانی هم کامل خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی متذکر شد: کیفیت کتاب‌های درسی باید افزایش یابد همچنین تأمین اعتبار برای چاپ کتاب‌های درسی هم بسیار مهم است و اگر این موضوع با تأخیر باشد به فرآیند توزیع کتاب لطمه می‌زند.

حجت‌الاسلام لطیفی درباره استفاده از کاغذ ایرانی برای چاپ کتاب‌های درسی گفت: امسال ۹۰ درصد کاغذ کتاب‌های درسی ایرانی است، توافقی که با شرکت‌ها داشتیم به این صورت بود که ۱۰۰ درصد از کاغذ ایرانی استفاده کنیم اما به دلیل تأخیر در تامین اعتبار، ۱۰ از کتاب‌ها را از ذخیره کاغذ خارجی چاپ کردیم.

وی درباره تغییرات محتوایی در کتاب‌های درسی برای مهر امسال توضیح داد: امسال تغییرات محتوایی اندک است و فقط به مواردی اختصاص یافته که معلمان ارسال کرده‌اند. برای چند کتاب جدید مانند کتاب کار و فناوری پایه ششم و هفتم که سال گذشته  اجرای آزمایشی بود، امسال همچنان اجرای آزمایشی داریم.

حجت‌الاسلام لطیفی ادامه داد: کتاب (از من تا خدا) ‌کتاب دینی پایه هفتم و کتاب (آموزش خط تحریر) برای پایه چهارم امسال اجرای آزمایشی گسترده‌تری دارند. برای پایه اول ابتدایی هم کار بسیار محدودی را در دستور داریم که در تعداد محدودی از کلاس‌های اول دبستان بسته تولیدی اجرای آزمایشی می‌شود.

وی درباره تغییرات اساسی در محتوای کتاب درسی اظهار کرد: اگر امسال بتوانیم اجرای آزمایشی بالینی تغییرات  پایه اول دبستان را انجام دهیم، سال آینده این اجرا را گسترده‌تر خواهیم کرد. اکنون نسبت به مقاطع متوسطه اول و دوم به دنبال بازبینی ساختار کلی برنامه‌های درسی هستیم. هرگونه تغییر در کتاب‌ها منوط به اصلاح ساختار دوره است اما در زمینه محتوایی امسال تغییراتی نداریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.